Hvordan føles gigt?

-Gigt og fødder: Sådan lindrer du smerter og får mere energi i hverdagen.

Smerter kan opsluge en meget stor mængde af den daglige energi – og når energien ryger, så er der ikke meget overskud og overblik, som du ellers kunne have. Mange gigtpatienter lever dagligt med kroniske smerter og der er ofte forsøgt mange forskellige tiltag, produkter og øvelser, i forsøget med at slippe af med smerterne. På trods af slidgigt kan du stadig leve et godt liv. Her kan du læse om, hvad slidgigt er, og hvad du kan gøre for at mindske symptomer og smerter samt forsinke en forværring af sygdommen

Slidgigt i foden opleves typisk med symptomer, der varierer i intensitet og udbredelse:

  • Smerter
  • Stivhed
  • Hævelse (evt. rødme og varme)
  • Bevægeindskrænkning
  • Fejlstilling
  • Ustabilitet
  • Funktionstab
  • En “skurrende” lyd fra dine led.
    Smerter opleves indledningsvist primært ved belastning, og følger typisk den klassiske smerte-tredeling
  • Smerter/stivhed ved igangsætning
  • Færre smerter når man er i gang og leddene er opvarmede
  • Tiltagende smerter ved vedvarende belastning.

Hvad er gigt?

Slidgigt eller artrose er defineret ved forandringer og langsom ødelæggelse af brusk og knoglevæv i og omkring leddene. Brusk i leddene har normalt en glat overflade og har den funktion at overføre og ligeligt fordele trykket mellem knogler. Ved slidgigt bliver brusk gradvist nedbrudt og bliver samtidig i stigende grad ru på overfladen. Der kan opstå revner og sprækker i brusken og tykkelsen svinde ind. I de første faser af slidgigt oplever du ofte ingen gener eller smerter. Når nedbrydningen af brusken gradvist tager til kan det give en fornemmelse af at leddet ”knaser” og du kan opleve smerter pga. den øgede belastning af knoglerne. Den øgede belastning kan også forårsage forandringer af de knogledele, som er i leddet.

De led, der hyppigst rammes af slidgigt, er leddene i hænder og fødder, knæ- og hofteled, samt leddene i ryghvirvlen.
Hvad angår gigt rammes foden og anklen ofte. Særligt udsat er tæernes grundled, bagfoden og anklen, i nævnte rækkefølge, men alle led kan rammes. Hvis der konstateres gigt i foden, er det oftest i storetåen, dvs. leddet mellem den inderste tå-knogle og yderste mellemfodsknogle, hvor der oftest ses slidforandringer.
Derudover er typiske årsager til slidgigt i foden oftest en følge af tidligere skader – for eksempel et brud på knogle, fejlstilling, ustabilitet eller inflammation: leddegigt m.v. og oftest findes dette i for eksempel knæ og hofte.

Årsager

Der kan være mange grunde til, hvorfor netop lige du får konstateret slidgigt. Slidgigt kan have – men ikke nødvendigvis – nogen sammenhæng med slid og fysisk hårdt arbejde. Dog er der ingen tvivl om, at mennesker med bestemte erhverv er mere udsatte end andre. F.eks. får landmænd hyppigere slidgigt i hoften, dansere i anklen og sportsfolk har tendens til at udvikle slidgigt i knæ og fodled. Årsagen er, at disse erhvervsgrupper kontinuerligt belaster bestemte led mere kraftigt end normalt.
Din vægt kan også have indflydelse på, hvorvidt du er i risiko for at få gigt. Jo mere du vejer, jo mere skal dine led bære. Ved at reducere din vægt med fem procent kan smerterne mindskes og bevægeligheden øges.
Arvelighed er også en faktor for, hvorvidt du risikerer at få konstateret gigt. Genetik kan betyde, at proteinet kollagen i brusken mellem leddene ikke er så stærkt som normalt. Derfor nedbrydes brusken hurtigere, og leddet udvikler slidgigt.
Inaktivitet og manglende træning af musklerne kan være en medvirkende årsag til slidgigt, da svage muskler ikke kan stabilisere leddet, og leddet bliver derfor belastet unødigt. Slidgigt i både mild og sværere grad kan med fordel dyrke mere motion. Det styrker musklerne omkring de led, der er udsatte. Samtidig styrker motion din bevægelighed og fleksibilitet; Fysisk aktivitet øger leddenes funktion og mindsker smerterne.

Har jeg gigt?

Du kan få klarlagt, om du har gigt gennem en undersøgelse hos din læge. Der er en række symptomer, som kan afsløre og fastsætte diagnosen slidgigt. Derfor kan mindske nødvendigheden for at skulle anvende røntgenbilleder, dels fordi undersøgelserne anvender røntgenstråler som kan være skadelige, og fordi det er svært at kunne konstatere gigtens omfang og sværhedsgrad på et røntgenbillede. Man således godt kan være meget plaget af smerter uden at slidgigten nødvendigvis er særlig udbredt. I mange tilfælde bestilles således udelukkende røntgenbillede i tilfælde af operation.

Behandling?

Slidgigt i foden og slidforandringer generelt, kan ikke fjernes – når du først har fået det konstateret, bør fokus derfor være på lindring, vedligeholdelse og forebyggelse.
Man kan i mange tilfælde lindre og begrænse symptomerne med flere forskellige indsatser:

  • Fodterapeutisk behandling: En vigtig del af den samlede behandling, særligt ved fejlstilling af den bagerste del af foden eller tæer. Du bør overveje fodtøj med god plads og støtte til foden, f.eks. ved indlægssåler. Det er vigtigt at skoen sidder tæt, at du føler stabilitet om foden og at dine sko er med effektiv støddæmpende virkning. Selve skoen skal efterlade rigeligt plads til tæerne, mens indlægssålen støtter de særligt trykudsatte steder på foden. Det er desuden tit nødvendigt med regelmæssige besøg hos en fodterapeut, så den overflødige og smertende hårde hud kan blive fjernet.
  • Kiropraktisk eller fysioterapeutisk behandling: for at opretholde og/eller forbedre leddets bevægelighed og vedligeholde funktionsevnen. Det begrænser også ofte processen for yderligere symptomer at udvikle sig. Ofte vil du samtidig få grundig information om forholdsregler og instruktion i øvelser, der specifikt vedligeholder funktionsevnen gennem bevægelighed og ved at styrke musklerne.
  • Smertestillende medicin – det er din læge, der skal rådføre dig om dette.
  • Ved meget svær slidgigt vælger man i visse tilfælde at operere.
  • Er leddet hævet, kan det tømmes for væske. Derefter indsprøjtes en lille mængde binyrebarkhormon for at modvirke, at væsken gendanner sig.
  • Ved slidgigt i knæet kan en kikkertundersøgelse, med grundig gennemskylning og udglatning af den flossede brusk, medføre smertelindring i nogle måneder
  • Hvis man har smerter dag og nat, både i hvile, ved igangsætning eller belastning, og de ikke-kirurgiske behandlingstiltag har været virkningsløse, må man overveje, at indsætte protese i de led, hvor det er muligt, fortrinsvis hofte, knæ, skulder og fingre. De øvrige led kan gøres stive, hvilket medfører lindring.

Hvad kan du selv gøre?

Slidgigt kan ikke helbredes, men du kan gøre rigtig meget selv for at lindre smerten og holde sygdommen på afstand.

  • – Det er vigtigt at du opretholder bedst mulig bevægelighed i dine led, samt styrker dine muskler. Indskrænket bevægelighed og nedsat muskelstyrke er typiske følger af slidgigt, og vil indskrænke din funktionsevne i dagligdagen. Både slidgigt i mild og svær grad har godt af motion. Det styrker musklerne omkring de led, der er ramt. Samtidig sikrer motion, at du kan leve et aktivt liv så længe som muligt. Fysisk aktivitet øger leddenes funktion og mindsker smerterne.
  • Kost kan have en stor indvirkning på trivsel og lindring, når du har gigt. Det vigtigt, at spise sundt og varieret – det kan sikre dig vigtige næringsstoffer. Der findes en del opskriftsbøger med mad specielt til gigt med hensigten at mindske inflammation og lindre smerter.

Hvis du oplever følgende nedenstående symptomer bør du tale med din læge:

  • Et eller flere af dine led hæver, bliver røde eller ømme
  • Dine symptomer ændrer sig
  • Nye symptomer opstår
  • Du har problemer med dine lægemidler – f.eks. bivirkninger eller praktiske problemer
  • Du har behov for mere smertestillende medicin end tidligere

Når der er gigt i fødderne, er det meget normalt at fødderne forandrer sig. Nogle gange hurtigt, andre gange langsomt. Derfor kan det være en rigtig god ide at besøge en fodterapeut regelmæssigt. På den måde kan de fleste gener forebygges. Lider du af svær leddegigt, kan du undersøge muligheden for at få tilskud til behandlingen.

Lindring?

Man kan ændre belastningen af især fodled, knæled, hofteled og rygsøjlen ved at have fokus på korrekt fodstilling. Når dine fødder og ankler står i en lige og naturlig position, vil det også rette op på dine knæ, hofte og skuldre. Det kan i mange tilfælde give en rigtig god smertelindring. Samtidig har det den effekt, at unødigt pres på muskler, led, knogler og sener undgås, idet kropsvægten også er optimalt afbalanceret. Ved at undgå traditionelle pelotter, kiler og svangstøtter, vil det give en sund bevægelighed for din muskulatur under foden. Fødderne kommer til at arbejde mere naturligt, så alle fodmuskler bruges, hvilket også styrker eksempelvis en nedsunken forfod.

Moderne fodtøj er ofte sko med flad bund og hæl, hvilket medfører, at man ikke bruger sine fødder optimalt og korrekt. De er spærret inde og kan før eller senere give problemer. Blandt andet svækkes musklerne i benene, som bruges til at stabilisere os under gangen. Leddene kan også blive belastet forkert og øge udviklingen af slidgigt. Det er en rigtig god ide at benytte stødabsorberende sko eller indlægssåler med blød, fjedrende bund. Skal du ud at gå en længere tur, er det bedst at vælge blødt underlag som for eksempel en skovsti frem for asfalt.

Og hvordan kommer Align Footwear® så ind i billedet?

Vi kan desværre ikke fjerne din gigt – men vi kan lindre på de smerter, du har i forbindelse med din gigtlidelse. Når du med vores indlægssåler får en mere lige og korrekt kropsholdning, vil det lette ”presset” på dine muskler og led og give dig færre smerter i kroppen.
Du bør overveje indlægssålerne fra Align Footwear®, fordi de stimulerer din krop til at bruge dine muskler optimalt og korrekt – og det aflaster for unødige tryk og belastning i leddene i benene og hele vejen op langs ryggen op til nakken.
Align Footwear® indlægssålerne er helt unikke og ulig noget andet på markedet. Det drejer sig f.eks. ikke om at placere en kunstig svang under foden – det handler om at styre anklen for at optimere kroppens potentiale og bevæge vores muskler under foden som vi er skabt til at gøre. Vi har kunder, som dagligt går og står i mere end 10 timer – de fortæller os, at efter at have prøvet Align Footwear® indlægssålerne i en periode, har de enten få eller ingen smerter længere. Dette gælder også for gigtpatienter. Disse udtalelser kan du bl.a. læse på vores Facebook-side.
Vi opfordrer dig til at give Align Footwear® indlægssålerne en chance. Prøv vores Align Footwear® indlægssåler af på dine fødder – vi tilbyder dig at prøve sålerne af i op til 60 dage, og hvis ikke du kan mærke forskel, returnerer du blot sålerne til os – så refunderer vi de 399,- kr.

Align Footwear®s indlægssåler forøger vores bevægelighed, komfort og ydeevne. De fremmer bedre kropsholdning og kroptilpasning i din kinetiske kæde og forbedrer dit velvære og velbefindende. Når din krop via sålerne går korrekt i den naturlige stilling, bliver belastningen af hvert skridt du tager mere jævnt fordelt. Align Footwear® indlægssåler reducerer destruktive chokbølger igennem hele din krop, hver gang dine fødder rammer jorden. Dette betyder mindre pres og evt. betændelse i dine led, muskler, sener og ledbånd – og det er rigtig godt for dig, hvis du lider af gigt.


På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk