Akillessenen – sådan slipper du af med smerterne!

Indlægssåler smerter i akillessenen

Akillessenen er den største og stærkeste sene, vi har i kroppen. Den er ’elastikken’ mellem lægmusklerne og hælknoglen og er hovedsenen, der gør, at vi som mennesker kan bøje og strække foden: den er altså af stor betydning for vores bevægelighed. Akillessenen er underlagt en persons hele kropsvægt for hvert trin og kan tåle enorme kraftpåvirkninger, selvom den blot er ca. en halv cm tyk.

Afhængig af hastighed, skridtlængde, terræn samt båret eller trukket vægt, kan en akillessene udsættes for en kraftpåvirkning, som svarer til en mangedobling af en persons kropsvægt – ja helt op til 10 gange sin egen kropsvægt.
Akillessenebetændelse er en inflammation i den sene, som forbinder lægmusklerne med hælbenet. Akillessenen er kroppens største og stærkeste sene.
Normalt er akillessenebetændelse relateret til løbeskader eller andre sportsskader som følge af aktiviteter, der overbelaster akillessenen og lægmusklerne.

De fleste forekomster af akillessenebetændelse kan behandles ved forholdsvis enkelte teknikker derhjemme. Som oftest er vedvarende pleje nødvendigt for at forebygge en tilbagevendende tilstand.
Alvorligere tilfælde af akillessenebetændelse kan medføre sprængt akillessene, hvor en operation kan være nødvendig for at reparere det beskadigede senevæv.

Får du betændelse eller forstrækker akillessenen, kan være en smertefuld og lang proces at komme over. Her kan du læse alt om, hvordan smerterne opstår – og hvordan du slipper af med dem igen: 

  • Symptomer
  • Årsag
  • Behandling og forebyggelse
  • Align indlægssåler

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Mere end 100.000 kunder har allerede købt
  • Effektiv mod smerter i akillessenen
  • Fuld tilfredshed eller pengene tilbage

Kun 399,-

Hvad er symptomerne på akillessenebetændelse?

Der kan være forskellige indikationer på, at du har fået betændelse i akillessenen. Det er også individuelt, hvor smertefuldt det er.
Følgende symptomer kan være tegn på, at du kan have akillessenebetændelse:

  • Ømhed eller milde smerte bagtil på benet og over hælen efter løb og andre sportsaktiviteter./li>
  • Prikken og stikken i ben og fødder
  • Forstærket følelse af varmere eller koldere fødder og underben
  • Følelse af at gå på vat
  • Følelse af svagere muskler i fødder eller ben

Det er vigtigt at holde dig i ro, hvis du har betændelse – ellers kan det gå fra en almindelig betændelse til en kronisk tilstand.

Smerterne kan variere fra at ligge direkte på akillessenen, på knoglen eller på den ene eller anden side af akillessenen. Smertens placering afhænger blandt andet af, hvorledes du har belastet foden, og af hvilken bevægelse der udløser belastningen.

Hvad forårsager akillessenebetændelse?

Der kan være mange årsager til ømhed i akillessenen, og her kan du læse om de typiske årsager.
En gentagen belastning af lægmusklen, kombineret med manglende styrke/genoptræning eller restitution kan give overbelastning i læggen, som igen kan resultere i smerter i akillessenen.

Følgende faktorer kan direkte forårsage eller medvirke til skade på akillessenen:

Overanstrengelse – f.eks. hvis du løber længere eller hurtigere end normalt.
Forskydning – f.eks. korte eller strammer akillessener eller lægmuskler,
Forskellig benlængde.
Uegnede sko – Hvis de f.eks. er for store eller for små sko, udtrådte sko osv.
Forstrakt akillessene ved eksempelvis pludselige bevægelser, fald eller lignende

I mange tilfælde kan en pause give bedring, men pausen fjerner dog sjældent årsagen til, at du er øm eller har smerter omkring din akillessene. Hvis du skal have bugt med din akillescene-skade bør hele kroppen tjekkes. Irritationen eller smerterne i akillessenen er ofte et tegn på, at du bevæger dig forkert over et eller flere led, og årsagen til dette bør klarlægges og behandles, før du kan træne videre Akillessenebetændelse kan ikke løbes væk, og det er yderst vigtigt at respektere smerterne. Det er kroppens tegn på at der er noget galt, og ignorerer du advarslerne, kan det blive en kronisk skade. Er dette tilfældet, kan det vare op til 9-12 måneder før vævet heler op og bliver klar til belastning igen.
Hvis du er blevet undersøgt, og årsagen til din ømme akillessene ikke ligger i manglende fleksibilitet, kan uhensigtsmæssige løbesko også have en lille finger med i spillet. Har du for nylig skiftet løbesko fra den ene type til den anden, kan det ændre minimalt i den belastning læggen udsættes for. Dette kan give irritation, hvilket kan udløse akillessenebetændelse. Har du samtidig skiftet underlaget, du løber på, kan de hårde stød fra eksempelvis asfalt også spille en rolle.

Kronisk betændelse i akilles er en meget udbredt sportsskade. Du kan risikere at smerterne bliver kroniske, såfremt din læges anvisninger ikke overholdes. Der er flere faktorer der medfører, at kronisk betændelse i akillessenen.

  • Ømheden/smerten i akillessenen er ofte så smertefuld at det er uudholdeligt. Derfor vælger mange løbere at ”løbe smerten væk”, men det er en stor, stor misforståelse, at det er løsningen. Hvis du har den mindste ømhed i akillessenen, bør du øjeblikkeligt give akillessenen opmærksomhed og hvile.
  • Akillessenen heler langsomt og dårligt, fordi den har en elendig blodforsyning. Den langsomme helingsproces gør, at akillessenen bliver mere stiv og mindre elastiske som følge af dannelsen af arvæv. Derfor bliver akilles endnu mere modtagelige overfor skader under løb. Og således kan det være en ond cyklus.
  • Akillessenen bliver stivere med alder, og derfor ser man tit akillessenebetændelse hos ældre løbere.

 
Indlægssåler smerter i akillessenen

Sådan behandler/forebygger du din akillessenebetændelse og skader i akillessenen.

En akillessene-skade forbygges bedst ved at:
 

  • Være i god form
  • Varme op
  • Strække ud
  • Styrke akillessenen løbende i forbindelse med træning

 
Første fokus er at skære ned på træningsmængden. Du kan desuden lægge is på akillessenen efter løb. Du behøver ikke nødvendigvis at stoppe med at løbe, men hav fokus på, at din træning skal være mild – du må ikke belaste eller stresse din akilles.
Derudover er det vigtigt at undgå overdreven udstrækning af den betændte akillessene. En mild udstrækning kan hjælpe til at forbedre blodomløbet, men overdreven udstrækning placerer alt for megen belastning/stress på den i forvejen ømme og stramme akillessene.

En huskeregel er, at udstræk af et skadet område ALDRIG må gøre ondt.
Du bør undgå smerte i akillessenen. Du kan med fordel benytte indlægssåler for aflastning – det kan i mange tilfælde fjerne belastningen fra akillessenen, og du skal desuden undgå at gå barfodet.

Behandling af tilbagevendende ømhed i akillessenen
For at fremme helingen/restituionen kan du også lægge is på det ømme sted 10-15 min. Massage af lægmusklen og grundig udstrækning før og efter en træning er også en god idé. Anvend nogle sko der støtter op omkring der, hvor din fod er svag, og køb nogle indlægssåler for aflastning.
Hvis ikke der lyttes til kroppen, og du fortsætter med at belaste Akillessenen over en periode, hvor du har mange smerter, kan du ende med en sprængt akillessene.
Betændt eller beskadiget senevæv tager 9-12 mdr at komme sig, så det er en langvarrig process, hvis du først har fået en betændt eller sprængt akillessene.
 
Du kan selv gøre følgende:
 

  • Massage af omkringliggende muskler i læg, fod, baglår, balle og ryg.
  • Langsom genoptræning og styrketræning af akillessenen. Disse øvelser kan du få hos din læge eller fysioterapeut.
  • Indlægssåler kan aflaste og korrigere fodstillingen samtidigt.

Hvad kan Align Footwear® gøre?

Den fornemmeste opgave en indlægssål har, er at give dine fødder optimal støtte og stødabsorbering. Indlægssålens fokus er at få rettet fødderne op i korrekt fodstilling, således at skader mindskes og forebygges – og præstation forbedres ofte også.
Ofte er der indlagt svangstøtte. Der findes rigtig mange variationer og mærker, som på hver sin måde imødekommer de udfordringer og behov man kan have, hvis man har en aktiv livsstil med meget sport i hverdagen. Fælles for de fleste typer er at der ofte er fokus på svangen – her er der ofte indlagt en kile, som holder svangen oppe. Align Footwear®s tilgang til sund fodafvikling er anderledes end hvad den traditionelle. Det drejer sig nemlig ikke om at placere en kunstig støtte under forfoden i form af f.eks. en forfodspelotte ligesom man tidligere har gjort -filosofien bag vores indlægssåler er at det handler om at styre anklen for at optimere kroppens potentiale og give alle musklerne under vores fødder plads til at bevæge sig – ligesom vi er skabt til fra naturens side. Hvis du benytter indlæg med pelotte fastlåses foden blot i den position uden at have mulighed for selv at arbejde sig stærkere.
Desuden er Align Footwear®s indlægssåler til sport meget stødabsorberende, således, at når du er aktiv, løber, hopper og ellers bevæger dig hurtigere og mere end ellers, så aflastes muskler, sener og led.
Oplever du smerter i fødderne er det en god ide at opsøge læge eller en fysioterapeut, som kan fortælle dig mere om hvordan din fodkonstruktion er. Hvis din fod ikke passer til de sko du har, kan du opleve tryk, ubehag og endda stærke smerter i fødderne, men også ankler, knæ og hofter. Hvis det pres, der påføres led, muskler og fødder ikke aflastes eller absorberes tilstrækkeligt, kan det i visse tilfælde føre til vedvarende skader og smerter.

Align Footwear®s indlægssåler giver dig en effektiv og god stødabsorbering.

Udover den forbedrede støddæmpning giver nogle indlægssåler også ekstra støtte til især hvis du har en overpronerende eller supinerende løbestil. Hvis du har problemer med svangskader eller hælskader (plantar fasciitis), kan en indlægssål hjælpe dig med at give dig støtte de nødvendige steder. Det aflaster dine særligt udsatte steder.
 
Align Footwear®s indlægssåler giver dig:
 

  • Bedre kropsholdning
  • Bedre arbejdsbetingelser for fodens muskulatur: du vil opleve en væsentlig forbedring af styrke her.
  • Mindre belastning på brusk i leddene, ledbånd, sener og muskler.
  • Færre skader
  • Mere hensigtsmæssigt og effektivt bevægemønster
  • Bedre stødabsorbering
  • Mindre træthed i kroppen

 
Aligns Footwears indlægssåler har de tre verdenspatenterede støttepunkter som optimerer skoenes kontrol, stabilitet og kontakt med underlag for at sikre den mest optimale præstation.

Align Footwear®s indlægssåler arbejder med foden og dermed skaber de bedste rammer for at muskler og sener omkring underben, ankel og fod bliver brugt så naturligt som muligt i fodafviklingen.
Udgangspunktet er blandt andet en dybdegående forskning i biomekanikken – den kinetiske kæde. Det grundlag har bidraget med øget viden omkring, hvordan forskellige fodtyper (pronation, neutral og supination) fordeler trykket over sålen af foden.

Indlægssålerne styrker fodens muskler og optimerer hermed muligheden for generering af fremdrift under sport. Dette gøres gennem et fokus på at rette hælen op, således at også knæ, hofte og skuldre bliver rettet op i en naturlig og lige position. Samtidig er der tænkt på forskellige lag af materialer af forskellige hårdheder i yder- og mellemsålen af skoen, således at kontakten med underlaget optimeres og kroppen stabiliseres og rettes op på bedste vis: din præstation får således de bedste rammer og muligheden for at yde optimalt giver dig et godt grundlag for at nå dine mål.


60 dages fuld returret

60 dages returret

Fuld tilfredshed eller pengene retur

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Spørgsmål?

Ring på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.dk

På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk