Kom din skinnebensbetændelse til livs!

Med indlægssåler fra Align behandler du ikke blot symptomerne, men forebygger selve årsagen til skinnebensbetændelse!

Skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse – indlæg med virkningsgaranti!

Skinnebensbetændelse – shin splints eller tibial stress syndrom

Hvilke symptomer har skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse føles som en ømhed eller smerte foran og langs med den store skinnebensknogle. Nogle mærker symptomerne højt oppe på skinnebenet eller lige under knæet, andre mærker det lidt længere nede omkring anklen, og andre igen har skinnebenssmerter hele vejen langs med skinnebensknoglen.

Man kan fremkalde en tydeligere smerte ved at trykke dér, hvor det gør ondt, og ved slemme tilfælde kan smerterne stråle ned i foden – det er der en grund til: De muskler, der er med til både at holde, løfte og støtte foden, starter oppe i på skinnebenet, og ender nede på inderside af foden.

Hvis du lider af betændelse i skinnebenet i forbindelse med løb, vil du tit mærke smerten/ømheden i starten af din træning. Når du er blevet varm i musklerne vil ømheden forsvinde for at komme igen et par timer eller dagen efter din løbetræning. Derfor vil massage også tit være en rigtig god symptombehandling, når skinnebensbetændelse først har sat sig.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Mere end 100.000 kunder har allerede købt
  • Forebygger skinnebensbetændelse
  • Fuld tilfredshed eller pengene tilbage

Kun 399,-

Indlægssåler mod hælspore

Sådan hjalp det Kirsten

Som sagt har jeg også Align såler i mine træningssko. Jeg træner konditionstræning og styrketræning 1 1/2 time hver tirsdag. Der er både mænd og kvinder på holdet og i forbindelse med træningen løber vi 50 m ca.10 gange i fuld spurt. Det sjove er, fra at have været 6. hurtigst, er jeg nu 2. hurtigst. Jeg kan nu løbe fra træneren, den hurtigste af kvinderne og mændene med undtagelse af 1, det er en så fed fornemmelse. Jeg er hverken mere forpustet eller mister farten på 10 omgang mine ben vil bare derudaf. Hvis du vil noget med din sport eller, hvis du som jeg, har ondt et sted i kroppen, så prøv Align såler.
Jeg kan varmt anbefale dem.”

Se og hør om andres personlige oplevelser med Align Footwear.

Hvad kan være årsagen til skinnebensbetændelse?

Faktorer som eksempelvis knæ-, hoftestilling, din løbestil og underlaget du går på kan være årsagen til skinnebensbetændelse. Lider du af skinnebensbetændelse, kan det enten skyldes, at din fod trækker uhensigtsmæssigt i forhold til knæ og hofte, det kan skyldes en fejlstilling/fejlarbejde i din fod, eller det kan skyldes begge dele.

Årsagen til skinnebensbetændelse kan også være udløst af en mere kompleks skævhed i din krop, men de mest almindelige årsager til skinnebensbetændelse skal findes i foden. Ved løb og ved hurtig gang sætter vi vores fødder på monotont overarbejde og øger derved riskoen for følgebelastninger som eksempelvis skinnebensbetændelse eller ømme skinneben.

Mange af os kender til at gå i forkert fodtøj. Går vi en smule i dem, sker der nok ikke noget, men går vi meget i forkerte sko, kan de ende med at give os vabler. Det er det samme, der sker ved forkert og skæv fodstilling, som kan resultere i skinnebensbetændelse. Går vi en smule på en fod, der arbejder forkert eller har en forkert stilling, sker der nok ikke noget, men løber eller går vi flere kilometer (og det kan blot være 2 km), kan det let udløse en skinnebensbetændelse.

Hvilke muligheder for behandling er der?

Formålet med behandlingen er at dæmpe betændelsen, lindre de akutte symptomer og forebygge at der opstår nye gener. Milde og moderate tilfælde behandles med aflastning, mens operation kan blive nødvendigt, hvis den medicinske behandling ikke virker. Det er vigtigt at få en grundig undersøgelse af årsagen til problemet. Er du platfodet, meget hulfodet eller roterer forfoden nedad – altså har du en fejlstilling i foden? I disse tilfælde er indlægssåler en rigtig god løsning og hjælp til at korrigere foden på plads, så den ikke trækker forkert i muskulaturen omkring skinnebensknoglen.

Du kan have nytte af optræning under vejledning af en fysioterapeut. Fysioterapeuten kan også yde hjælp til at rette op på eller kompensere for eventuelle fejlstillinger i fødderne. Samtidig kan fysioterapeuten instruere i udspændingsøvelser og give råd om alternativ træning. En løbeanalyse kan vise, om foden pronerer eller supinerer. I så fald bør du skaffe dig indlægssåler, som giver god støtte til fodens inderside under fodbuen eller bagud mod hælen. Dette kan rette op på fejlbelastningen af foden/læggen og mindske tendensen til gener.

Behandling med medicin har sandsynligvis kun en lille effekt. I korte perioder med akutte og tydelige gener kan man alligevel forsøge med medicin ordineret af lægen. Lokalbehandling med gel – dette kan ofte købes i håndkøb. Operation kan være nødvendig, når ens egen indsats og behandling med medicin ikke giver resultat. Operation overvejes tidligst efter 3-6 måneder med utilfredsstillende effekt af aflastning.

Hvad kan du selv gøre, hvis du har skinnebensbetændelse?

Du bør undgå eller mindske belastninger. De ømme muskler skal have hvile, eventuelt bør du skifte til en alternativ form for træning. Derudover bør du udspænde de ømme muskelgrupper jævnligt.

  • Undgå/reducér løb på hårdt underlag
  • Brug stabilt fodtøj med god stødafdæmpning
  • Brug løbesko med god stødafdæmpning og undgå uden stødabsorbering under opvarmning
  • Brug fjedrende fodtøj
  • Løb mindst muligt på hårdt underlag, asfalt og lignende
  • Reducér eller læg træningen om, hvis symptomerne melder sig igen
  • Benyt eventuelt tape for støtte

Align Footwear indlægssåler lindrer dine smerter, hvis du ofte lider af skinnebensbetændelse. En sådan betændelse skyldes en overbelastningsskade, som opstår over en længere periode med gentagen belastning som løb eller spring, eller ved øget intensitet eller mængde i træningen.

Muskulaturen i læggen er ikke stærk nok til at holde igen, under eksempelvis løb, og bliver træt, dernæst irriteret, hvilket ender med en betændelsestilstand i muskelhinden der hæfter på skinnebenets kant. Align Footwear indlægssåler kombineret med daglige udstrækningsøvelser vil mindske dine smerter og kurere din skinnebensbetændelse. Med mange års forskning i vores trepunktsteknologi, har vi udviklet et design, der bringer anklen i en mere neutral stilling med op til 32% og en evt. pronation (skæv gang) falder op til 27%.

Sålerne justerer desuden skinnebenet til en mere neutral stilling med op til 40%. Denne stilling af ankel og skinneben giver nøglen til at reducere smerter, træthed, pronation og supination. Ved at støtte foden på siden bibeholder vi også den fulde mobilitet i vores fodmuskler, hvilket vi ikke kan opnå hvis vi blot bygger en støtte op under foden, som f.eks. med en pelotte eller en ”kunstig” svangstøtte.

Align Footwear indlægssåler forøger vores bevægelighed, komfort og ydeevne. De fremmer bedre kropsholdning og kroptilpasning i din kinetiske kæde og forbedrer dit velvære og velbefindende. Når din krop via sålerne går korrekt i den naturlige stilling, bliver belastningen af hvert skridt du tager mere jævnt fordelt. Vores indlægssåler reducerer destruktive chokbølger igennem hele din krop, hver gang dine fødder rammer jorden. Dette betyder mindre pres og evt. betændelse i dine led, muskler, sener og ledbånd.

Faktaboks:

  • Skinnebensbetændelse skyldes en overbelastning i forbindelse med idræt
  • I overgangen mellem muskel og knogle vil der udvikle sig en irritationstilstand, der medfører let indsættende smerter, som kan hæmmeaktiv livsstil
  • Hvis man har fejlstilling af fødder og knæ, pronation og kalveknæ, er man mere sårbar for at udvikle denne tilstand
  • Behandlingen er oftest aflastning meget gerne suppleret med skoindlæg

60 dages fuld returret

60 dages returret

Fuld tilfredshed eller pengene retur

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Spørgsmål?

Ring på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.dk