Behandling af ondt i lænden

Årsagen til lændesmerter kan være mange. Ikke desto mindre har mere end 18.000 danskere allerede købt Align indlægssåler

Ondt i lænden

Hvad kan Align Footwear® gøre for dine lændesmerter?

Align Footwear® indlægssålerne forøger bevægelighed, komfort og ydeevne. De fremmer bedre kropsholdning og kroptilpasning i din kinetiske kæde og forbedrer dit velvære og velbefindende.

Når din krop via sålerne går korrekt i den naturlige stilling, bliver belastningen af hvert skridt du tager mere jævnt fordelt. Vores indlægssåler reducerer destruktive chokbølger igennem hele din krop, hver gang dine fødder rammer jorden. Dette betyder mindre pres og evt. betændelse i dine led, muskler, sener og ledbånd.

Indlægssålerne hjælper med til at rette din krop op til en optimal kropsstilling. Sålerne vil nemlig ”tvinge” dig til at gå/stå lige i dit fodtøj og det har en positiv indvirkning på hele skelettet, startende i ankelen og helt op i nakken – vi har kunder med piskesmæld, som har halveret deres smertestillende piller blot ved at lægge sålerne i deres sko og dermed gå mere lige og oprejst. Når kroppen bliver rettet op fra fødderne og hele vejen op i nakken, er det ikke kun balancen og kropsholdningen, som forbedres, men også en evt. inflammation og smerter i led, muskler og ledbånd reduceres væsentligt.

Vi har rigtig mange kunder, som oplever en betydelig grad af lindring ved hjælp af vores indlægssåler. Med mange års forskning i vores trepunktsteknologi, har vi udviklet et design, der bringer anklen i en mere neutral stilling med op til 32% og en evt. pronation (skæv gang) falder op til 27%. Sålerne justerer desuden skinnebenet til en mere neutral stilling med op til 40%. Denne (ind-)stilling af ankel og skinneben giver nøglen til at reducere smerter, træthed, pronation og supination. Ved at støtte foden på siden bibeholder vi også den fulde mobilitet i vores fodmuskler, hvilket vi ikke kan opnå hvis vi blot bygger en støtte op under foden, som f.eks. med en pelotte eller en ”kunstig” svangstøtte.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Mere end 100.000 kunder har allerede købt
  • Effektiv mod ondt i lænden
  • Fuld tilfredshed eller pengene tilbage

Kun 399,-

Indlægssåler mod hælspore

Sådan hjalp det Kirsten

Som sagt har jeg også Align såler i mine træningssko. Jeg træner konditionstræning og styrketræning 1 1/2 time hver tirsdag. Der er både mænd og kvinder på holdet og i forbindelse med træningen løber vi 50 m ca.10 gange i fuld spurt. Det sjove er, fra at have været 6. hurtigst, er jeg nu 2. hurtigst. Jeg kan nu løbe fra træneren, den hurtigste af kvinderne og mændene med undtagelse af 1, det er en så fed fornemmelse. Jeg er hverken mere forpustet eller mister farten på 10 omgang mine ben vil bare derudaf. Hvis du vil noget med din sport eller, hvis du som jeg, har ondt et sted i kroppen, så prøv Align såler.
Jeg kan varmt anbefale dem.”

Se og hør om andres personlige oplevelser med Align Footwear®.

Ondt i lænden

Lændesmerter kan defineres som smerter i området, der strækker sig fra det nederste ribben til overgangen mellem balle og lår.

Smerter i lænden er den hyppigste form for smerter fra muskler og led, og er så almindelige, at godt halvdelen af alle voksne vil opleve på et eller andet tidspunkt at have ondt i lænden. Statens Institut for Folkesundhed skønner, at der i Danmark er ca. 1.3 millioner sygedage årligt, på grund af rygsmerter.

Mange dele i ryggen kan give smerter, fx muskler, led eller bruskskiverne mellem ryghvirvlerne – diskus – og kan give smerter også uden, at der er tale om en diskusprolaps og ofte kan det være umuligt at finde frem til præcist, hvor smerterne kommer fra. Det medfører at leddene i ryggen ikke kan bevæge sig frit, og det gør ondt.

Hvad kan være årsagen til smerter i lænden?

Der er rigtig mange årsager til lændesmerter og der findes mange betegnelser som for eksempel ”hold i ryggen”, ”lumbago”, ”hekseskud” eller ”låsning i lænden. Ofte ved man ikke præcist, hvad der udløste lændesmerterne. Ofte oplever man, at man pludselig begynder at få lidt ondt, eller at man vågner med smerter om morgenen.

Man kan også opleve at smerterne opstår i forbindelse med en pludselig bevægelse eller et tungt løft i en dårlig stilling. Lægen kan også konstatere, at årsagen til lændesmerter er slidgigt. Det, der kaldes slidforandringer er ændringer i led og knogler, og forekommer hos stort set alle med årene.

Forskningsmæssigt kan man påvise en sammenhæng mellem ondt i ryggen og følgende faktorer:

  • Mangel på motion.
  • Arvelighed – tilbøjeligheden til at udvikle rygsmerter er delvist genetisk bestemt.
  • Rygning – der er flere rygere end ikke-rygere, der har rygsmerter, men man ved ikke om rygning reelt forøger risikoen for at få rygsmerter.
  • Overvægt – overvægt hænger sammen med en lille øget risiko for at få rygsmerter.
  • Arbejde – der er ikke ret mange flere i de aldersgrupper, der arbejder, der har ondt i ryggen, end der er blandt yngre og ældre uden for arbejdsmarkedet. Vi ved dog, at mange tunge løft, foroverbøjet arbejde, vrid og drej i ryggen hænger sammen med en øget risiko for at få ondt i lænden.
  • Generelt dårligt helbred. Desværre er det sådan, at mennesker, der har andre sygdomme, også oftere har ondt i ryggen. Det er uvist hvorfor.
  • Skæv kropsholdning – hvis kroppen slides skævt opstår der oftere smerter i blandt andet ryggen.

Diagnose og Behandling

Ofte vil lændesmerter gå over af sig selv, og det er helt fint at se tiden an nogle dage, inden du beslutter, om du har brug for hjælp. Hvis du er bekymret over smerterne, eller de er vedvarende og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, bør du kontakte din læge.

Med udgangspunkt i dine symptomer, eventuelle tidligere episoder og en fysisk undersøgelse, vil din læge oplyse dig om det videre forløb, hvordan du skal forholde dig, samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes. Alt sammen for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt og forebygge, at de kommer tilbage.

Der findes forskellige behandlinger for uspecifikke lændesmerter, som alle har til formål at mindske smerterne og hjælpe dig tilbage til din normale funktion hurtigst og bedst muligt. Dem bør du diskutere med din praktiserende læge.

Hvad kan du selv gøre, hvis du har ondt i lænden?

Forskning tyder på, at du kommer dig hurtigere, hvis du holder dig aktiv, også selvom det gør lidt ondt. Du kan få stødabsorberende sko eller indlægssåler, som støtter og lindrer stød og sikrer mere lige kropsholdning. Dette vil mindske den træthed du kan opleve i kroppen i forbindelse med lændesmerter. Du bør altid rådføre dig med din praktiserende læge, hvis du har smerter i ryggen.

Forebyggelse

En smertefri og stærk ryg er vigtig for vores evne til at fungere i det daglige:

  • Undgå at ligge for lang tid i sengen. Det svækker muskulaturen og forsinker helingen
  • Varmebehandling – det kan mindske smerter og forbedre ryggens funktion
  • Træning er vigtig, når de akutte gener er ovre. Træningen kan være konditionstræning og øvelser for at styrke mave- og rygmuskler. Hvis du træner vil du skabe forbedret blodstrømning i muskler og sener, og derved hele hurtigere. Selv hos en person med kroniske lændesmerter er det vigtigt.

60 dages fuld returret

60 dages returret

Fuld tilfredshed eller pengene retur

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Spørgsmål?

Ring på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.dk