Ondt i ryggen

Indlægssåler rygsmerter

Rygsmerter – hvorfor

Næsten alle danskere får på et eller andet tidspunkt i livet ondt i ryggen eller nakken. De fleste tilfælde går heldigvis over af sig selv, men alligevel er rygsmerter og smerter i bevægeapparatet skyld i 25 procent af det langvarige sygefravær og 20 procent af de tildelte førtidspensioner. Der er altså god grund til at forsøge at undgå at få nakke- og rygsmerter. Problemet er bare, at man ved meget lidt om årsagerne til smerterne, ligesom der mangler sikker viden om, hvordan nakke- og rygsmerter kan forebygges.

Kun hver femte, der går til læge med ondt i ryggen, får en sikker diagnose som diskusprolaps, knoglebrud, gigt, piskesmæld eller lignende. Det vil sige, at mellem 80 og 85 procent aldrig får en forklaring på smerterne. En del kan dog godt selv finde årsagen, – for eksempel hårdt og tungt havearbejde, flytning med tunge og skæve løft eller lignende.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Mere end 100.000 danskere har allerede købt
  • Effektiv mod rygsmerter
  • Fuld tilfredshed eller pengene tilbage

Kun 399,-

Indlægssåler ondt i ryggen

Sådan hjalp det Tina

Jeg har næsten ikke været af skoene, siden jeg fik Align Footwear® indlægssåler i dem. Sikke en omvæltning fra den ene dag til den anden. Jeg har passet mink i mange år, og min ryg og nakke er også plaget af en piskesmældsskade fra 2006 og går med daglige smerter i nakke og ryg samt lænden.
Efter sålerne kom i skoene, har jeg ikke haft ondt i lænden, og min balance er også blevet bedre. Jeg er blevet øm i øverste del af ryggen, men tænker det er, fordi jeg er blevet rettet op.
Med tre hunde kan jeg nu gå ekstra lange ture uden at skulle hvile ryggen, når jeg kommer hjem, som hidtil.

Se andre personlige oplevelser med Align Footwear®.

Undersøgelse – hvad fejler jeg?

Har du ondt i ryggen er det vigtigt at du taler med din læge eller en fysioterapeut om dine rygsmerter. Ved at henvende dig til læge eller fysioterapeut, kan du få afkræftet, om der er tale om en alvorlig ryglidelse, som eksempelvis prolaps. Ofte er det dog ikke muligt at stille en præcis diagnose.
Traditionelt har vi opdelt ryggen i tre områder:
– lænderyggen (den nederste del)
– brystryggen (den midterste)
– Nakken.

I dag ser man hele rygsøjlen – fra underkanten af kraniet til bækkenet – som ét organ. Samtidig viser det sig, at har man problemer ét sted i rygsøjlen, får man det ofte også andre steder i ryggen. De fleste har ondt i lænden, dernæst kommer smerter i nakken, mens der er meget færre tilfælde af smerter midt på ryggen.
Der er som oftest ikke er grund til at sygemelde sig, fordi man har smerter i ryggen. Hvis man arbejder med tunge løft, er det dog anbefalelsesværdigt at blive hjemme fra job, men mange andre har mulighed for at indrette arbejdet, så de kan holde det ud. Man kan gå en tur i løbet af arbejdsdagen, undersøge, om det er muligt at få en ordning, hvor man kan gå lidt før o.l.

Rygsmerter har mange årsager

Kært barn har mange navne, det gælder også smerter i ryggen, heldigvis går langt de fleste smerter over af sig selv og skyldes ikke noget alvorligt, selvom det kan være meget smertefuldt.
Andre navne for rygsmerter

  • Lumbago
  • Hekseskud
  • Facetsyndrom
  • Myoser
  • Nakkeproblemer
  • Iskias

De mere alvorlige ryglidelser, som kræver behandling:

  • Bekhterws sygdom
  • Scheuermanns sygdom
  • Skoliose
  • Spondylose
  • Spinalstenose
  • I sjældne tilfælde kan rygsmerter skyldes kræft i f.eks. knoglemarven

Problemerne starter i barndomsårene

Uanset, hvor smerterne sidder, er der en række fællestræk hos patienter med ondt i ryggen. Problemerne i rygsøjlen starter på samme tidspunkt i livet, de har stort set samme forløb og mange af de samme konsekvenser. Der er således lige stor risiko for førtidspension eller sygemelding uanset hvor i ryggen, man har ondt.
Forskning viser, at rygproblemer starter langt tidligere, end man hidtil har troet.
I mange år har forskning været fokuseret på midaldrende med tesen om at mange rygsmerter og lidelser starter på arbejdspladsen. Men nye undersøgelser viser, at man med en tidlig indsats kan forebygge og undgå meget.
Så hvis man effektivt vil forebygge ondt i ryggen, bør der sættes ind allerede i børne/teenageårene.

Fysisk aktivitet er godt

Vores viden om, hvorfor så mange får ondt i ryggen er stadig mangelfuld. Men der er ting man kan gøre efter teenagetiden, som stadig vil lindre, forbedre og styrke ryggen. Det er godt at være fysisk aktiv hele livet.
At holde sig i form er vigtigt for ryggens styrke og stabilitet og for at modvirke smerter. Prioriter derfor fysisk aktivitet i hverdagen. Vælg noget du kan lide, og som din krop har det godt med. Få råd og vejledning af din fysioterapeut til at lave specifikke øvelser, der kan forebygge netop den type rygsmerter du oplever.

Hvilke muligheder for behandling er der?

Den typiske akutte smerte skyldes ofte et mekanisk problem – for eksempel et uheldigt løft som har givet en forstrakt eller overbelastet muskel, et hold i ryggen eller i nakken. Lægen, fysioterapeuten eller lignende vil derfor undersøge, om smerterne kan provokeres ved, at man tager fat der, hvor det gør ondt. Er det tilfældet, er øvelserne som nævnt oftest det du vil få vejledning i og anbefalet.

Kroniske smerter i ryggen?

Drejer det sig om kroniske smerter, vil man forsøge at afdække, om der er en mere kompleks årsag til rygsmerterne i en mere omfattende undersøgelse. Her vil man undersøge både biologiske, psykiske og sociale årsager.
Andre muligheder for smertebehandling eller lindring kan for eksempel være:

  • Blokade
  • Is og varme
  • Massage
  • Rygtræning

Hvad kan du selv gøre, hvis du har rygsmerter?

Der er også mange ting, du selv kan gøre.

Hvis du har ondt i ryggen er det vigtigt at bruge kroppen og lave rygøvelser. Du bør ikke ligge i sengen mere end 1-2 dage, allerhelst helt undgå at kravle under dynen. Normalt siger man at akutte rygproblemer varer under seks uger.

  • Hold dig i gang. Lad endelig være med at lægge dig i sengen.
  • Har du et akut hold, kan det hjælpe at lægge en pose is på det ømme sted 10-15 minutter. Dette gøres med en times mellemrum fem-seks gange om dagen, de første par dage.
  • Mange har god effekt af træning af lænd og mave.
  • Sørg for altid at bruge en fornuftig løfteteknik.
  • Variér dine arbejdsstillinger.
  • Tag smertestillende medicin, så det er nemmere for dig at bevæge ryggen.
  • Læg en varmepude på det område, som gør ondt.
  • Lav lette rygøvelser, som f.eks katteøvelsen, hvor du ligger på alle fire og krummer og svajer i ryggen.
  • Tal med din læge, fysioterapeut eller kiropraktor, hvis du har store smerter eller smerterne i ryggen ikke går væk.

Hvis rygsmerterne ikke går væk?

Hvis rygsmerterne ikke går væk, kan det være tegn på at der er noget mere alvorligt i vejen og du bør kontakte din egen læge. Man taler om kroniske, altså vedvarende rygsmerter, når de varer over 12 uger. Hvis du ikke oplever en bedring efter nogle uger bør du søge læge.
Du bør også søge læge, hvis du har feber, hvis du oplever morgenstivhed i kroppen, som varer over 1 time, hvis du har været ude for en ulykke, har haft kræft, er under 20 år, eller over 50 år.

Forebyggelse og fokus på en sund kropsholdning

Forebyggelse og fokus på en sund kropsholdning er afgørende for din trivsel og velvære – og sundhed. En optimal kropsholdning og bevægemønstre medvirker til:

  • Normal organfunktion. Holder knogler og led i den korrekte position og hermed optimerer musklernes ydeevne.
  • Reducerer slid af led og mindsker belastningen på ledbånd.
  • Forhindrer låsninger i rygraden i en unormal position.
  • Giver mere energi, da musklerne arbejder mere effektivt, så kroppen forbruger mindre energi til samme gøremål.
  • Forebygger ryg- og muskelsmerter.
  • Giver dig bedre humør.
  • Forbedrer dit udseende.

Fra siden ligner din ryg et S, og når din ryg er i en optimal kropsholdning, har dine ryghvirvler størst frihed til at bevæge sig, og dine stabiliserende rygmuskler har optimale arbejdsforhold (især vigtigt når du er aktiv). Så snart man kommer uden for den optimale kropsholdning, kommer der et konstant ændret træk på de ledbånd, der ligger omkring rygsøjlen. Samtidigt får de muskler, der skal stabilisere ryggen, markant dårligere arbejdsforhold, da deres udgangsstilling ændres. Når det sker, vil der være øget belastning på de muskler, som skal stabilisere ryghvirvlerne, hvilket medfører øget risiko for, at man får en overbelastningsskade, især efter aktivitet man ikke helt er vant til.

Align Footwear® indlægssåler – slip smerterne og få det bedre

Align Footwear® indlægssåler hjælper med til at rette din krop op til en optimal kropsstilling. Sålerne vil nemlig ”tvinge” dig til at gå/stå lige i dit fodtøj og det har en positiv indvirkning på hele skelettet, startende i ankelen og helt op i nakken – vi har kunder med piskesmæld, som har halveret deres smertestillende piller blot ved at lægge sålerne i deres sko og dermed gå mere lige og oprejst. Når kroppen bliver rettet op fra fødderne og hele vejen op i nakken, er det ikke kun balancen og kropsholdningen, som forbedres, men også en evt. inflammation og smerter i led, muskler og ledbånd reduceres væsentligt. Align Footwear®s indlægssåler forøger vores bevægelighed, komfort og ydeevne. De fremmer bedre kropsholdning og kroptilpasning i din kinetiske kæde og forbedrer dit velvære og velbefindende. Når din krop via sålerne går korrekt i den naturlige stilling, bliver belastningen af hvert skridt du tager mere jævnt fordelt. Vores indlægssåler reducerer destruktive chokbølger igennem hele din krop, hver gang dine fødder rammer jorden. Dette betyder mindre pres og evt. betændelse i dine led, muskler, sener og ledbånd.

 


60 dages fuld returret

60 dages returret

Fuld tilfredshed eller pengene retur

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Spørgsmål?

Ring på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.dk