GRATIS LEVERING og 60 dage pengene tilbage garanti

Nedsunken forfod /forfodsnedfald

Align Footwear har mange års erfaring med nedsunken forfodsindlæg. Vi har solgt over 300.000 indlægssåler i hele Europa, og vi er tilstede i over 15 lande.

Vores nedsunken forfodindlæg kommer med virkningsgaranti – fuld tilfredshed eller pengene tilbage efter 60 dage!

Hvem rammes af nedsunken forfod eller forfodsfald?

Nedsunken forfod, også kendt som forfodsfald, er ikke en uvant problemstilling for mange løbere, ældre mennesker og personer, der står og går en del til dagligt. Forfodsfald kan være invaliderende og en hindring for at udføre dagligdagens arbejdsopgaver.

Er du i tvivl om du har nedsunken forfod?

Forfoden bør normalt have en bue på tværs, lige som svangen har på langs, hvis man ikke har platfod. Når den bue ikke er til stede bliver forfoden flad, og man risikerer, at hele ens vægt trykker på fodbalder, forfodsknogler og nerver. De nerver, der går ud til tæerne, kan med en nedsunken forfod komme i klemme, hvilket kan udvikle sig til en meget problematisk tilstand.

Årsager til nedsunken forfod

I langt de fleste tilfælde skyldes nedsunken forfod strammende, for småt eller på anden måde upassende fodtøj. Selve årsagen til nedsunken forfod er forandringer i tryk på knoglerne i foden. Ofte har tæerne befundet sig i samme stilling, ligesom der ses ved hammertæer, før en udvikling af nedsunken forfod.

Andre årsager til nedsunken forfod kan være:

  • Beskadigelse af musklerne i foden
  • Stiv storetå
  • Operationer af tæerne eller foden

Indlægssåler mod hælspore

Sådan hjalp Align Footwears indlægssåler Karin

“Jeg går meget skævt og lider derfor af nedsunken forfod. Men med de her såler har jeg det godt! De er vildt gode. Jeg har i mange år fået bevilget såler fra bandagisten. Efter jeg er begyndt at bruge jeres såler i stedet, er jeg ikke så træt i kroppen/benene som tidligere, og jeg mærker intet til min nedsunkne forfod og skæve fødder.”

Symptomer på nedsunken forfod

Nogle af de mest almindelige symptomer på en nedsunken forfod kan være følelsesløshed i foden, eller følelsen af at foden sover. Andre symptomer kan være en fornemmelse af at gå på en irriterende pude, eller at ens knogler trykker direkte mod underlaget. Selv om det ikke er så enkelt, hænger symptomerne oftest sammen med, at man har en uhensigtsmæssig fodstilling.

Hvad kan der gøres ved en nedsunken forfod?

I mange tilfælde kan du hos en fysioterapeut, læge eller fodspecialist få anbefalet øvelser, som kan styrke og træne din nedsunken forfod – men det kræver tålmodighed, for det er træning over en lang tidsperiode, inden der kan ses resultater.

Træning og øvelser er en rigtig god idé, men ønsker man ikke at holde fuldstændig op med sine vanlige aktiviteter, kan indlæg i skoene gøre en betydelig forskel. Indlægssålen kan aktivt afhjælpe og fjerne den mekaniske og fysiske belastning, som en nedsunken forfod giver.

En nedsunken forfod kan være svær at komme skaden til livs, når den først er sket. Det, du dog kan gøre er:

  • Øvelser mod nedsunken forfod (se øvelser nedenfor)
  • Indlæg specielt lavet til nedsunken forfod
  • Massageteknikker
  • Ortopædisk fodtøj til nedsunken forfod
  • Operation

Vi anbefaler blandt andet disse øvelser mod nedsunken forfod:

Øvelse 1: Massage af svangen

Dette er en simpel øvelse, der ikke kræver mere end en lille massage- eller tennisbold.

For at udføre denne øvelse, skal du placere bolden under din fod, kør derefter massagebolden fra hælen og op til forfoden, så hele fodsålen bliver masseret af bolden. Gentag øvelsen 15-20 gange på hver fod. Det anbefales at gentage øvelsen dagligt de næste 2-3 måneder.

Øvelse 2: Vrid af fod

Denne øvelse er nemmest, hvis du sidder ned.

Placer din ene ankel oven på dit andet lår, så du kan komme til at slappe af i din fod og hold derefter med den ene hånd under hælen, og med den anden hånd oven på tæerne. Drej nu dine hænder modsat af hinanden, som hvis du ville vride en karklud op.  Skift med at gøre det den ene og den anden vej.

Gentag øvelsen i cirka 5 minutter per fod i de næste 2-3 måneder.

Øvelse 3: Flet fingre og tæer

Tag din højre hånd og flet dine fingre ind i dine venstre tæer. Du skal flette fingrene så langt ind mellem dine tæer som muligt, dette kan godt gøre ondt i begyndelsen, men burde snart gå over.
Fasthold stillingen et par minutter ad gangen. Gentag et par gange per fod hver dag de næste 2-3 måneder.

Du kan også finde flere øvelser mod nedsunken forfod her

Fordelen ved at lave øvelser for at komme en nedsunken forfod til livs er, at forfodens muskulatur bliver styrket og er med til at vedligeholde bevægeligheden i foden.

Du kan med fordel kombinere disse øvelser med et par Align Footwear nedsunken forfodsindlæg i dine sko, som giver støtte til din forfod og samtidig giver plads til, at du kan bevæge fodens muskler inde i skoen uden at fastlåse dem med brugen af en fodfodstøtte/-pelotte.

Der er ingen tvivl om, at når man oplever en nedsunken eller delvis nedsunken forfod, kræver det en fysioterapeutisk vurdering at fastlægge årsagen til problemet. Hvis man ikke selv har erfaring inden for behandling af forfodsproblemer, kan det være svært at vælge den korrekte behandling.

Er det stadig muligt at dyrke sport?

Ja, det er stadig muligt at dyrke sport selv med en nedsunken forfod. Det kræver dog, at man er opmærksom på, at det er det rette fodtøj, der bruges, og at der er god støtte i.

Det ses tit ved løb eller cykling, at man ligger unødvendigt meget pres på forfoden, og derfor en mistende lyst til at bevæge sig og dyrke sport. Hos Align Footwear er vores mål at hjælpe med at bevæge verden, en fod af gangen.

En sportssåls opgave er at give dine fødder den mest optimale støtte og korrekte fodstilling.

Du kan læse mere om, hvordan du kan bruge Align Footwear indlægssålen som sportssål her

Anita Skeby, personlig træner og ejer af Skeby Fitness & Coaching, siger dette om Align Footwear indlægssålerne:

”Jeg havde helt generelt problemer med fødderne og har nedsunken forfod. Jeg har nu disse indlæg i mine træningssko.
Jeg er personlig træner og går i mine træningssko det meste af dagen, MEN i dag kom jeg til at tage et par andre træningssko på, og nu sidder jeg her igen med problemer i mine fødder og skal nu ALTID huske at skifte sålerne med over i andre sko.
Min hjælpetræner er også vild glad for sålerne. Så vi kan begge klart anbefale disse såler.”

Læs andre personlige oplevelser med Align Footwear®.

Hvad kan Align Footwear gøre for dig med nedsunken forfod?

Align Footwear nedsunken forfodsindlæg medvirker til at rette din fod op, så du føler det godt igen i dine muskler og sener i din forfod. En nedsunken forfod opstår blandt andet, når senen og musklen under forfoden og ved tæerne bliver slappe og derved ”flader ud”. Dette kan opstå, hvis ikke senen og musklen holdes i bevægelse, og dermed bliver styrket og stærk.

Det drejer sig ikke om at placere en kunstig støtte under forfoden i form af f.eks. en forfodspelotte, ligesom man tidligere har gjort – derimod handler det om at styre anklen for at optimere kroppens potentiale og give alle musklerne under vores fødder plads til at bevæge sig – ligesom vi er skabt til fra naturens side. Det er netop dette, som Align Footwears nedsunken forfodsindlæg kan gøre for dig.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • 300.000 Europæere har allerede købt
  • Fuld bevægelighed
  • Fuld tilfredshed eller pengene tilbage

Kun 499,- og fri fragt

På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk